Home » سئو برای استارتاپ‌ها؛ ‌‌4 اصل کلیدی

سئو برای استارتاپ‌ها؛ ‌‌4 اصل کلیدی

سئو برای استارتاپ‌ها؛ ‌‌4 اصل کلیدی

آیا سئو برای استارتاپ‌ها می‌تواند مفید باشد؟ اگر چه این روزها سئو توجه اغلب صاحبان کسب و کارها را به خود جلب کرده است اما بد نیست بدانید سئو می‌تواند به همان میزان که باعث رشد و توسعه استارتاپ می‌شود به عنوان عامل مرگ نیز برای آن‌ها عمل کند.  

شما به عنوان یک استارتاپ به مشتریان هدفی نیاز دارید که بتوانند کسب و کارتان را به صورت آنلاین پیدا کنند. یکی از اصلی‌ترین راه‌های جذب چنین مشتریانی استفاده از موتورهای جست‌وجو است.  

با این حال تا زمانی که مشتریان مورد نظرتان با شما و کسب و کارتان آشنا نشوند نمی‌توان انتظار داشت که چیزی درباره‌ی برندتان جست‌وجو کنند. به همین دلیل بهینه‌سازی موتور جست‌وجو یا همان سئو را نمی‌توان به بعد موکول کرد. در حقیقت شما باید از همان ابتدا بهینه‌سازی موتور جست‌وجو را در دستور کار خود قرار دهید. 

از آنجایی که از همان ابتدا در استراتژی‌های خود تمام پارامترهای اثربخش در سئو را در نظر می‌گیرید به احتمال زیاد به نتایج بهتری در آینده دست پیدا خواهید کرد. 

شاید این سوال برای شما مطرح شود که یک استارتاپ چگونه می‌تواند از مزیت‌های سئو برای دستیابی به اهداف خود بهره ببرد؟ در این یادداشت یاد خواهید گرفت که هنگام تدوین استراتژی‌ بلندمدت استارتاپ خود چگونه سئو را در نظر بگیرید. در ادامه با مایا همراه باشید. 

۱. تعیین اهداف

سئو می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف کسب و کارتان کمک کند. هدف اصلی سئو چیزی فراتر از هدایت ترافیک از موتورهای جست‌وجو به سمت وب‌سایت‌ شما است. در حقیقت بسته به هدف شما ممکن است  یک استراتژی سئو که ترافیک کمی اما نزدیک به خواسته‌ی شما دارد را به سمت وب‌سایتتان هدایت کند و به شما بیشتر کمک کند.  

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که سئو در دستیابی به کدام اهداف کسب و کار می‌تواند نقش داشته باشد؟ در زیر برخی از این اهداف آورده شده است: 

  • افزایش سود، درآمد و نرخ بازگشت سرمایه‌ (مهم‌ترین هدف بلندمدت کسب و کار)
  • آگاهی از برند
  • جذب مشتریان راغب (لید) هدف
  • وفاداری بیشتر مشتری
  • دیرپایی عمر برند

اما همه چیز در این اهداف خلاصه نمی‌شود. برای مثال شما به کمک سئو خواهید فهمید که مخاطب هدف شما به کدام موضوع‌ها علاقه دارد، با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و به دنبال چه چیزی است تا با توجه به آن‌ها مشخص کنید چه مواردی باعث افزایش تعامل می‌شود.  

اهمیت مشخص کردن اهداف 

هدف شما مسیرتان را مشخص می‌کند. برای مثال اگر شما تنها به دنبال در معرض دید قرار گرفتن برند خود هستید دیگر نیازی به اولویت قرار دادن تولید محتوا ندارید. در حقیقت هدف شما مسیرتان را مشخص می‌کند.  

در این شرایط شما صرفا به دنبال این هستید که مخاطبانی که به احتمال زیاد از محصولات شما خرید می‌کنند با برند و کسب و کارتان آشنا شوند. این راهکار برای کسب و کارهایی مفید است که به دنبال حل مشکلات مخاطبانی هستند که از این مساله اطلاع ندارند. 

به عبارت دیگر اگر هدف شما تنها ایجاد تقاضا است می‌توانید تمرکز خود را از روی مرتبط بودن به سمت تحقیق کلمات کلیدی و همچنین ارزیابی موضوع‌هایی که در کمترین زمان منجر به ایجاد ترافیک می‌شوند سوق دهید. 

از طرف دیگر اگر هدف شما جذب و هدایت مشتریان راغب (لید) است دیگر نیازی نیست روی تمام ظرفیت‌های ترافیک تمرکز کنید. در عوض به شناسایی موضوع‌های کم‌رقابتی می‌پردازید که با محصولات، خدمات و مشتریان هدف شما ارتباط بیشتری دارند. 

از آنجایی که اهداف، چراغ راه شما به شمار می‌آیند قبل از هر چیزی آن‌ها را مشخص کنید. 

۲. تولید محتوا  

می‌توان گفت هر استراتژی سئو برای استارتاپ‌ها که در زیر آورده شده‌ است آن‌ها را ملزم به تولید منظم محتوا می‌کند.  

  • بلاگ
  • پست مهمان
  • پادکست
  • لید مگنت (جلب توجه مشتری راغب)
  • ویدیوها
  • تصاویر
  • ابزارها و تمپلیت‌ها

سئو چیزی به غیر از جلب توجه مشتری هدف با کمک لینک و هدایت ترافیک نیست. از آنجایی که شما نمی‌توانید با صفحه‌های محصول، صفحه‌های فروشگاه و صفحه‌هایی از این قبیل تمام توجه را به خود جلب کنید باید به تولید منظم ایده‌ و موضوع‌ها بپردازید. 

نوع محتوای شما با توجه به اهداف کسب و کارتان مشخص می‌شود. برای مثال یک استراتژی سئو برای ایجاد مشتری راغب (لید) باید تمرکز خود را به سمت ایجاد لید مگنت‌هایی مانند کوپن‌های تخفیفی هدایت کند. این لید مگنت‌ها باید به حدی وسوسه‌انگیز باشند که مخاطب اطلاعات تماس خود را در اختیار شما بگذارد. از این رو محتوای شما باید بتواند آن‌ها را به این کار تشویق کند. 

مرکز نگه داشتن استراتژی‌های سئویی بیزنس‌تان به شما کمک می کند که یک فرایند دنباله داری از ایده‌پردازی داشته باشید و کلمات کلیدی‌ای را پیدا کنید که افراد بیشترین جستجو را با آن‌ها داشته‌اند تا در این صورت تاثیر زحمات سئویی‌تان را چند برابر کنید. 

از طرف دیگر ممکن است هدف شما افزایش تعداد بازدید از صفحه‌های محصولتان باشد. از این رو شما باید به دنبال انتشار پست‌های بلاگ و سایر محتوا باشید. محتوای شما باید به شکلی باشد که مخاطب به اختیار خود روی آن کلیک کند و به صفحه‌ی محصولات یا خدمات منتقل شود. 

علاوه بر این استراتژی‌های سئو برای در معرض دید قرار گرفتن برند باید به دنبال توسعه‌ی ایده‌هایی باشند که پتانسیل خوبی برای ایجاد ترافیک دارند. به احتمال زیاد این ایده‌ها به دلیل جذابیت بالایشان مورد توجه اینفلوئنسرها قرار می‌گیرند که این امر باعث کسب بک‌لینک می‌شود. 

روش‌های شناسایی موضوع 

ابزارهای مختلفی برای پیدا کردن موضوع‌ وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در این بخش با یکدیگر به بررسی برخی از مهم‌ترین ابزارها در این زمینه می‌پردازیم. 

  • ioیکی از بهترین ابزارهای شناسایی موضوع برای تولید محتوا به شمار می‌آید. این ابزار بر اساس پیشنهادهای خودکار موتورهای جست‌وجو مانند گوگل و یاهو لیستی از پیشنهادهای مختلف برای کلمه‌های کلیدی مورد نظر شما ارائه می‌کند. 
  • Google Keyword Plannerیکی از ابزارهای گوگل ادز به حساب می‌آید که می‌توان از آن برای به دست آوردن تخمین‌های تقریبی میزان محبوبیت کلمه‌ها یا عبارت‌های کلیدی استفاده کرد. 
  • اگر بودجه‌ی خوبی در اختیار استارتاپ شما قرار دارد می‌توانید به سراغ ابزارهایی مانند SEMrushبرای سنجش دشواری کلمه‌های کلیدی بروید. 
  • از فروم‌ها یا همان انجمن‌های اینترنتی و همچنین گروه‌های شبکه‌های اجتماعی که مخاطبان هدف شما هستند و به طور منظم در آنجا حضور دارند و به مطرح کردن نگرانی‌ها، موضوع‌های مورد علاقه و نیازهای خود می‌پردازند، شما برای شناسایی موضوع‌ها، تحقیق کلمه‌ کلیدی و ایده‌‌پردازی از آن‌ها استفاده کنید.

قرار دادن اهداف کسب و کارتان در مرکز تصمیم‌گیری به شما کمک می‌کند تا کلمه‌های کلیدی را پیدا کنید و به دنبال ایده‌هایی بروید که مخاطبان هدف شما بیش از هر چیزی درباره‌ی آن‌ها جست‌وجو کرده‌اند. از این رو تلاش‌های سئویی شما به ثمر خواهد نشست. 

۳. اینفلوئنسرها 

هرگونه استراتژی سئو به دریافت لینک تشنه است. در حقیقت آن‌ها برای دستیابی به اهداف خود نیاز دارند تا منابع معتبر مانند وبلاگ‌نویس‌ها، برندهای معتبر و روزنامه‌نگاران را به شما ارجاع دهند. 

میکرواینفلوئنسرها که به طور معمول مخاطب آنچنانی ندارند می‌توانند منابع ارزشمندی برای کسب لینک باشند زیرا مخاطبان ‌آن‌ها مخاطب وفادار به شمار می‌آیند. 

هنگام کسب بک‌لینک به چیزی بیشتر از موتورهای جست‌وجو بیندیشید. لینک‌هایی که در کوتاه‌مدت باعث بهبود وضعیت سئو می‌شوند اما ترافیک ارجاعی قابل توجهی به سمت شما هدایت نمی‌کنند یا آگاهی از برندتان را افزایش نمی‌دهند چیزی به غیر از هدر رفتن منابع برای شما به ارمغان نخواهند آورد. در حقیقت این لینک‌ها نه تنها ارزش افزوده‌ای به همراه ندارند بلکه در طولانی‌مدت نمی‌توانند دردی از سئوی شما دوا کنند. 

لینک‌هایی می‌توانند به شما کمک کنند که محتوای آن‌ها اینفلوئنسرها را متقاعد کند و در نهایت مخاطب را به شما ارجاع دهند. از این رو علاوه بر تولید محتوایی که مشتری هدف شما را خطاب قرار می‌دهد هنگام شناسایی موضوع باید علایق اینفلوئنسرها را هم در نظر بگیرید. 

روش‌های جذب اینفلوئنسر 

شاید این سوال مطرح شود که به چه روشی می‌توان توجه اینفلوئنسرها را به خود جلب کرد؟ در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم. 

به طور معمول از محتواهای زیر برای جذب نگاه اینفلوئنسرها استفاده می‌شود: 

  • منشن کردن اینفلوئنسر یا ارجاع دادن به او
  • تبلیغ و ترویج متقابل
  • همکاری مستقیم با اینفلوئنسر برای تولید محتوا
  • پرداختن به یک سوال، یک مشکل یا یک موضوع که اینفلوئنسر به آن علاقه دارد
  • استفاده از چند اینفلوئنسر در محتوا

هنگامی که تدوین استراتژی بلندمدت خود را آغاز می‌کنید روش‌هایی را برای جلب توجه اینفلوئنسرهای فعال در حوزه‌ی خود و همچنین مطبوعات در نظر بگیرید. از این رو اینفلوئنسرها را نه تنها در تولید محتوا بلکه در تمام فعالیت‌های خود که ممکن است منجر به مطرح شدن نام شما در اخبار شوند در نظر بگیرید. 

شما همچنین می‌توانید از تجربه و تخصص خود استفاده کنید و به منبع خوبی برای یک روزنامه‌نگار یا گزارشگر تلویزیونی تبدیل شوید. 

۴. سئو تکنیکال 

یکی از رایج‌ترین موضوع‌هایی که ممکن است یک کسب و کار در بلندمدت با آن مواجه شود بروز مشکلات فنی در زمینه‌ی سئو است. در حالی که گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو گام‌های بلندی برای توسعه‌ی توانایی ارزیابی وب‌سایت‌ها برداشته‌اند اما همچنان مشکلات فنی می‌توانند رتبه‌بندی و ایندکس شدن مطالب را با خطر مواجه کنند. 

برای مقابله با این مساله بهتر است هنگام تدوین استراتژی بلندمدت، جنبه‌های فنی وب‌سایت خود را در نظر بگیرید تا از هزینه‌های سرسام‌آور در آینده جلوگیری کنید. 

پرداختن به این موضوع زمان‌بر است. از این رو توصیه می‌شود در این زمینه با یک متخصص سئو در تماس باشید تا از پیش آمدن چنین مشکلاتی جلوگیری کند. با این حال در ادامه به برخی از مشکلاتی که ممکن است رسیدگی به آن‌ها بسیار دشوار باشد پرداخته‌ایم. از این رو تلاش کنید که از آن‌ها اجتناب کنید. 

مشکلات شایع سئو فنی 

  • ممکن است به هر دلیلی مانند عملیات محصول‌های مشابه صفحه‌هایی با محتوای تقریبا یکسان ایجاد شود. برای جلوگیری از این مساله باید از تگ‌های کنونیکال (canonical) استفاده کنید.  
  • وجود ضعف در ساختار سایت، ایندکس شدن مطالب را با مشکلاتی مواجه می‌کند. ساختار سازمان‌یافته و مسطح با لینک‌سازی داخلی می‌تواند کار را برای خزنده‌ی گوگل آسان کند.
  • از آنجایی که گوگل به کمک الگوریتم Pirate خود با سرقت ادبی مبارزه می‌کند استفاده از محتوای کپی می‌تواند شما را با مشکلاتی مواجه کند. برای فرار از جریمه‌های گوگل تلاش کنید که محتوایی گیرا، جذاب و منحصر به فرد تولید کنید. 
  • لینک‌های مرده یکی دیگر از مشکلاتی است که می‌تواند باعث از بین رفتن تلاش‌های شما شود. به طور کلی لینک‌های حذف شده با خطای ۴۰۴روبرو می‌شوند و مشکل خاصی به شمار نمی‌آیند اما در صورت وجود لینک‌سازی داخلی گوگل با شما با مهربانی رفتار نمی‌کند. از آن گذشته تلاش کنید برای بهبود سئو خارجی از ابزارهای ارزیابی رایگان استفاده کنید تا بتوانید لینک‌های پاک شده خارجی را هم شناسایی کنید. 
  • فقدان فایل txtمی‌تواند مشکلات فراوانی برای شما به وجود بیاورد. 
  • عدم توجه به تگ‌ها H1تا H6 می‌تواند رابطه‌ی شما را با گوگل خراب کند. 

هنگام تدوین استراتژی و برنامه‌ریزی بلندمدت خود مطمئن شوید که به سئو تکنیکال و همچنین تعمیر و نگهداری وب‌سایت پرداخته‌اید. 

جمع‌بندی 

یک استراتژی سئو باید از همان ابتدا بخشی از برنامه‌ی شما باشد. پرداختن به سئو می‌تواند در طولانی‌مدت به شما در دستیابی به اهدافتان و همچنین تقویت ظرفیت‌های مارکتینگ کمک کند. 

علاوه بر این به کمک سئو موانع بزرگی از سر راه استارتاپ شما برداشته می‌شود و به خوبی در معرض دید مخاطبان هدفتان در موتورهای جست‌وجو قرار می‌گیرید. 

ابتدا اهداف کسب و کارتان را شناسایی کنید، روند تولید محتوای سئو شده را مشخص کنید، اینفلوئنسرهای فعال در حوزه‌ی خود را شناسایی کنید و برای مشکلات سئو تکنیکال آماده باشید تا چند قدم جلوتر از سایر رقبا قرار بگیرید. 

شما همچنین می‌توانید با برقراری ارتباط با کارشناسان ما در مرکز نوآوری و شتابدهی مایا علاوه بر یافتن پاسخ‌ سوال‌های خود از خدمات ما برای توسعه و رشد استارتاپ خود استفاده کنید. 

 

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *

مقالات آموزشی

سبد خرید